د: سامي الإمام المـــدير العـــام
عدد المساهمات : 103 تاريخ التسجيل : 16/08/2012 العمر : 71
| موضوع: האם פרשת "קרא" באה בתנ"ך? هل جاءت آية (اقرأ) في كتاب (العهد القديم)؟ الخميس يونيو 13, 2013 3:31 pm | |
| האם פרשת "קרא" באה בתנ"ך? هل جاءت آية (اقرأ) في كتاب (العهد القديم)؟
ספר ישעיה נחלק בבירור לשני חלקים : א-לט ; מ-סו . רק החלק הראשון כולל נבואות של ישעיהו בן אמוץ , ואילו בחלק השני הנבואות אנונימיות , והן נתחברו כמאתיים שנה לאחר זמנו של ישעיהו בן אמוץ . חלק זה של הספר מכונה "ישעיהו השני , " וזה מכבר הכירו לדעת , שאין לייחסו לבן אמוץ . כך, למשל, כותב הפרשן אברהם אבן עזרא , בן מאה י"ב לסה"נ , בפירושו לפרק מ , א , כי "נדבקה זאת הפרשה . " הוא מציין , שלא כל ספרי הנבואה נכתבו בשלמותם על ידי מי ששמו נקרא עליהם , ברמזו בכך גם לספר ישעיה .
הפרשיות הבאות באו בספר ישעיהו הראשון (היסודי) : "וַתְּהִי לָכֶם חָזוּת הַכֹּל, כְּדִבְרֵי הַסֵּפֶר הֶחָתוּם, אֲשֶׁר-יִתְּנוּ אֹתוֹ אֶל-יוֹדֵעַ הספר (סֵפֶר) לֵאמֹר, קְרָא נָא-זֶה; וְאָמַר לֹא אוּכַל, כִּי חָתוּם הוּא. וְנִתַּן הַסֵּפֶר, עַל אֲשֶׁר לֹא-יָדַע סֵפֶר לֵאמֹר--קְרָא נָא-זֶה; וְאָמַר, לֹא יָדַעְתִּי סֵפֶר".29: 11 – 12."وَصَارَتْ لَكُمْ هَذِهِ الرُّؤْيَا جَمِيعُهَا كَكَلِمَاتِ كِتَابٍ مَخْتُومٍ، حِينَ يُنَاوِلُونَهُ لِمَنْ يُتْقِنُ الْقِرَاءَةَ قَائِلِينَ: اقْرَأْ هَذَا، يُجِيبُ: لاَ أَسْتَطِيعُ لأَنَّهُ مَخْتُومٌ. 12وَعِنْدَمَا يُنَاوِلُونَهُ لِمَنْ يَجْهَلُ الْقِرَاءَةَ قَائِلِينَ: اقْرَأْ هَذَا، يُجِيبُ: لاَ أَسْتَطِيعُ الْقِرَاءَةَ" سفر أشعيا : 29 : 11 - 12
"הספר החתום" בפרשה הראשונה היא ככל הנראה שליחות הנביא מוחמד (הדת האחרונה), עליו השלום והתפלות, כי הוא האחרון בכל הנביאים. ויודיע הספר הוא ה"משיח" עיסא עליו השלום, שהיה יודיע קריאה וכתיבה, אבל אמר : לֹא אוּכַל, כִּי חָתוּם הוּא, משום שאין השליחות שלו. אך "לֹא-יָדַע סֵפֶר" הוא הנביא מוחמד עליו השלום והתפלות.המלה "ספר" שבפרשה האחרונה היא קריאה וכתיבה, מתברר זה מהמלה שבשאלה "קְרָא נָא-זֶה". הרי התשובה צריכה להיות "לא ידיע קריאה. فالمقصود بـ (الكتاب المختوم), في الآية الأولى هى رسالة الإسلام, لأنه هو الدين الخاتم. والمقصود بالأمر الأول في اقرأ, وهو موجه لمن يجيد القراءة والكتابة, هو عيسى عليه السلام, لكنه لن يقرأ الرسالة - في نبوءة أشعيا - لأنها ليست رسالته, أما المقصود بالأمر الثاني في اقرأ فهو نبينا محمد عليه الصلاة والسلام, لأنه لم يكن يجيد لا القراءة ولا الكتابة, ولذلك ستأتي إجابته - في نبوءة أشعيا - لا استطيع القراءة. ********************** د. سامي الإمام. أستاذ الديانة اليهودية/كلية اللغات والترجمة/جامعة الأزهر. | |
|